Wil jij afvallen door sport? Maar merk je dat je snel last krijgt van blessures door de te intensieve inspanningen? Dan kan sportmassage hiervoor een oplossing zijn. Door een massage te nemen enkele dagen voor de inspanning of enkele dagen erna voorkom je ernstige blessures. Tijdens de massage zal de sportmasseur stevig de spieren masseren. Hierbij worden de knopen uit de spieren gehaald en het bindweefsel losgemaakt. Als je de massage inzet voor het sporten, met bijvoorbeeld een personal trainer, zorgt het voor een goede doorbloeding van de spieren en bereiden deze zich voor op de prestatie die komen gaat. Een sportmassage na het sporten zorgt ervoor dat afvalstoffen en vocht uit de spieren worden afgevoerd. Dit maakt de spieren weer soepel en verlicht de pijn. Een massage zorgt voor minder spierpijn, geeft verlichting en zorgt voor een snel herstel zodat je zonder vermoeidheid en spierpijn door kunt gaan.

Afvallen door sporten

Hoe krijg je een blessure?

De spieren en pezen raken bij elke vorm van inspanning beschadigd. Dit kan dan een gevoel van stijfheid of spierpijn geven. Deze beschadigingen moeten wordt hersteld door rust en dit heeft tijd nodig. Hoe lang deze hersteltijd is, is afhankelijk van verschillende factoren. Hierbij kun je denken aan de hoeveelheid intensiteit van de inspanningen, de algemene fysieke gesteldheid van een persoon, de verhoudingen tussen inspanningen en rust en/of slaap en voeding. Maar de hersteltijd is ook genetisch bepaald, de ene persoon zal nou eenmaal sneller herstellen dan de ander. Sportmassage speelt een belangrijke rol bij het herstel na een inspanning. De massage zorgt ervoor dat de afvalstoffen die zich hebben opgehoopt in de spieren, snel kunnen worden afgevoerd. Bovendien wordt zuurstof en voedingsstoffen versnelt aangevoerd. De hersteltijd is dus korten en jij kunt weer sneller inspanning leveren.

Waarom de massage goed voor je is

De sportmassage zorgt voor ontspanning maar voor de activatie van de spieren. De behandeling stimuleert hierbij de bloedsomloop, waardoor voedingsstoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Door de sneller afvoer van de voedingsstoffen herstellen de spieren en dus ook het lichaam sneller na een inspanning. De spieren krijgen hierdoor de mogelijkheid om beter te kunnen blijven presteren. Je zult je hierdoor fitter, energieker en meer ontspannen voelen, zowel lichamelijk als geestelijk. Voordat de massage zal plaats vinden, wordt er vooraf altijd een gesprek gevoerd. Tijdens dit gesprek zal duidelijk worden wat jij wil bereiken met de massage. Ook kun je hierbij aangeven waar jij wil dat de focus op komt te liggen. Een goede sportmasseur zal hierna luisteren en advies geven.